Булінг – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском та є гострою проблемою сучасності.

За даними дослідження UNICEF Україна за 2017 рік, 67% дітей стикалися з булінгом (були жертвою або свідком), а 40% постраждалих від цькування взагалі ні з ким не ділилися проблемою і не зверталися за допомогою. 25% - говорили про це не з дорослими (з другом чи братом/сестрою). З тих, хто мовчать – 40% соромляться про це говорити, а 22% вважають, що це нормальне явище.

За даними доповіді ВООЗ в 2016 році, Україна займає 9 місце серед 42 досліджуваних країн по відсотку жертв булінгу серед 15-ти річних (9% дівчат та 11% хлопців).

Найбільш розповсюдженим є психологічний і фізичний булінг. Проте, як наслідок поширення ролі комунікаційних технологій: телефонного зв'язку, Інтернету та соціальних мереж, з’являється новий вид цькування – кібер булінг. Це не просто пустощі або грубість, це особлива форма взаємин між дітьми, що за відсутності реагування може перерости в насильство.

Тому надзвичайно важливим є небайдужість батьків до своєї дитини і постійне відстежування ситуації – настрою і стану дитини. Крім того, не варто забувати про тісний контакт з класним керівником, налагодження комунікації з іншими батьками в класі.

Пам’ятайте, якщо помітили, що:

  • у дитини немає друзів;
  • дитина боїться іти до школи;
  • має низьку самооцінку;
  • у дитини з’являються зіпсовані речі;
  • дитина сама наносить собі ушкодження;
  • сумна після спілкування у соціальних мережах та ін.

– поговоріть із дитиною, вислухайте та допоможіть вирішити проблемну ситуацію.

В рамках кампанії CтопБулінг розроблено інформаційні матеріали, з яких можна дізнатися, які види булінгу існують та як діяти в ситуації, якщо ви стали свідком булінгу. В них також міститься інформація для батьків, чиї діти стали жертвами цькування або ж самі вчиняють насилля щодо інших дітей.

Виховання молодого покоління – це невід’ємна складова правопросвітництва. І дуже важливо, щоб діти усвідомлювали своє право бути захищеними і знали, як діяти у разі посягання на їхню честь та свободу.

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ЩОДО ТЕМИ АНТИБУЛІНГУ

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"

Лист МОН України від 29.01.2019 №1/11-881 "Рекомендації для закладів освіти щодо застосувань норм Закону України щодо протидії булінгу"

Лист МОНУ від 29.12.2018 №1/9-790 "Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу"

Відповідальність осіб

Крім того, згідно з КУпАП булінг (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, або від 20 до 40 годин громадських робіт. Якщо булінг (цькування) вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин. Булінг (цькування), вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженого підрозділу органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення на нього штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 процентів заробітку.

ПЛАН ЗАХОДІВ

Чугуївського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія №5 Чугуївської міської ради харківської області», СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ

№ з/п ЗАХОДИ Відповідальні за проведення Термін виконання
1. Перевірка приміщень, території закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу. Заступник директора з господарчої частини Упродовж року
2. Проведення класних батьківських зборів«Запобігання та протидія булінгу в учнівському середовищі». Класні керівники 1-11-их класів, Практичний психолог Згідно з графіком проведення зборів
3. Інформування батьків про булінг та його види. Виступ-презентація на загальношкільній батьківській конференції Практичний психолог Вересень
4. Нарада вчителів «Що потрібно знати про булінг». Виступ-презентація Адміністрація Практичний психолог Вересень
5. Засідання методичного об’єднання класних керівників «Профілактика булінгу як соціального явища в шкільному середовищі». Голова м/о класних керівниківПрактичний психолог Березень
6. Організація та проведення годин класних керівників із питань попередження та запобігання булінгу, превентивного виховання, формування загальнолюдських моральних цінностей (тренінгових занять, тематичних квестів, психологічних ігор, дискусій, розмов по колу, «круглих столів», бесід, ситуативно-рольових ігор тощо). Класні керівники 1-11-их класів Упродовж року
7. Проведення спільно з представниками Рівненського відділу поліції головного управління Національної поліції заходів щодо попередження булінгу та відповідальність у разі його здійснення Заступник директора з виховної роботи Кл. кер. 1-11-их класів Упродовж року
8. Психодіагностика здобувачів освіти (вибірково) на визначення схильності до агресивної поведінки Практичний психолог Упродовж року
9. Проведення тематичних бесід, відеолекцій, тренінгових занять щодо запобігання та протидії булінгу, формування моральних цінностей за участю громадських організацій та провідних спеціалістів. Заступник директора з виховної роботи Педагог-організатор Кл. керівн. 1-11-их класів Упродовж року
10. Систематичне здійснення аналізу створення безпечного освітнього середовища для здобувачів освіти, навчальних ситуацій. Адміністрація Педагог-організатор Кл. керівн. 1-11-их класів Упродовж року
11. Перегляд та обговорення школярами тематичних відеофільмів Класні керівники 1-11-их класів Упродовж року
12. Підготовка пам’яток для здобувачів освіти «Як протидіяти боулінгу». Практичний психолог Упродовж року
13. Тематичні загальношкільні лінійки для учнів 9-11-их класів «Все про кібербулінг». Педагог-організатор Лютий
14. Підготовка проектів «Життя без насильства». Кл. керівники 6-11-их класів Березень
15. Підготовка методичних рекомендацій для класних керівників щодо проведення заходів із питань попередження булінгу. Заступник директора з виховної роботи Упродовж року
16. Тематичні години психолога та соціального педагога з питань протидії булінгу, створення доброзичливого мікроклімату в колективі, формування моральних цінностей («Профілактика насильства в учнівському середовищі», «Що таке булінг? Як себе захистити?», «Що таке агресія? Як навчитися нею керувати?», «Як правильно дружити», «Причини виникнення боулінгу», «Конфлікт. Як його вирішувати» тощо). Практичний психолог Соціальний педагог Упродовж року
17. Семінар класних керівників «Що таке булінг? Його різновиди та адміністративне покарання». Голова м/о кл. керівників Практичний психолог Січень
18. Тренінгове заняття учням 5-х класів «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» Практичний психолог Січень
19. Поради «Як допомогти дітям впоратися з булінгом» Практичний психолог Упродовж року
20. Батьківський всеобуч на тему «Безпечне середовище. Булінг. Адміністративні стягнення порушників». Практичний психолог Учитель правознавства Січень
21. Перегляд відео – презентацій «Булінг у школі. Як його розпізнати. Кібербулінг або агресія в інтернеті: способи розпізнавання та захист дитини» учнями 2-4-х класів Класні керівники Лютий
22. Поради батькам, як зменшити ризик булінгу для своєї дитини Кл. керівн. Практичний психолог Березень
23. Перегляд відео – роликів «Нік Вуйчич про булінг у школі», «Булінг у школі та як з ним боротися » Кл.керівн. Соціальний педагог Березень
24. Консультативний пункт «Скринька довіри » Практичний психолог Упродовж року
25. Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу». Класні керівники Практичний психолог Квітень
26. Години спілкування учням 2-11-х класів на тему «Кібербулінг» Класні керівники Квітень
27. Тренінгове заняття «Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію» учням 5-6 класів Практичний психолог Травень
28. Анкетування учнів 2-11 класів «Насильство в родині» Практичний психолог Травень

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

Із метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти здобувачів освіти педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу зобов’язані повідомляти керівника закладу про випадки булінгу, учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.

У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний із цим, то він може звертатися до органів Національної поліції України із заявою.

Керівник закладу повідомляє про терміни, порядок реагування на доведені випадки булінгу, відповідальність осіб, причетних до булінгу та процедуру розгляду відповідно до законодавства.

Згідно з КУпАП булінг учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів або від 20 до 40 годин громадських робіт. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи від 40 до 60 годин. Булінг, вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Рекомендації до оформлення заяви

1. Подається державною мовою.

2. Чітко вказуються прізвища.

3. Дотримання вимог до оформлення реквізитів.

4. Не допускати виправлень.

5. Зміст заяви пишеться в довільній формі.

Реагування на доведені випадки булінгу

Порядок реагуванняна доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освітита відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

1. У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.

2. Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання.

3. Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:

– якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;

– якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.

4. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.

5. Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу(Кодекс України про адміністративні правопорушення)

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого: –тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення: –тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років: –тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років: –тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Правила поведінки здобувачів освіти в освітньому закладі

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про загальну середню освіту» учень – це особа, яка навчається і виховується в одному із загальноосвітніх навчальних закладів, зарахування до яких, як правило, здійснюється з 6 років.

Статус учнів як учасників навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах, їх права та обов’язки визначаються Законом України «Про освіту», Законом України «Про загальну середню освіту» та іншими нормативно – правовими актами чинного законодавства України.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про освіту» учні як здобувачі освітимають правона:

навчання впродовж життя та академічну мобільність;

індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;

якісні освітні послуги;

справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;

відзначення успіхів у своїй діяльності;

свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;

безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;

повагу людської гідності;

захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);

користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою закладу освіти та послугами його структурних підрозділів у порядку, встановленому закладом освіти відповідно до спеціальних законів;

доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі та науковій діяльності;

забезпечення стипендіями у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

трудову діяльність у позанавчальний час;

збереження місця навчання на період проходження військової служби за призовом та/або під час мобілізації, на особливий період;

особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;

інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення.

Учні як здобувачі освітизобов’язані:

· виконувати вимоги освітньої програми (індивідуального навчального плану за його наявності), дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів навчання, передбачених стандартом освіти для відповідного рівня освіти;

· поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

· відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

· дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за його наявності);

· повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Здобувачі освіти мають також інші права та обов’язки, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.

Правила для учнів 1-4х класів

1. Ми поважаємо вчителів, один одного і самих себе.

2. Дотримуємося правил нашого класу ( у кожному класі свої).

3. Приходимо до школи у чистому, охайному одязі, наближеному до ділового стилю.

4. Дівчата акуратно зачісують волосся.

5. Уважно слухаємо пояснення вчителя і відповіді інших учнів.

6. Коли хочемо щось сказати – піднімаємо руку і чекаємо своєї черги.

7. Акуратно, старанно і вчасно виконуємо класні та домашні завдання (якщо задані).

8. Під час уроку користуємось мобільним телефоном та іншими пристроями лише із дозволу вчителя.

9. Дбаємо за чистоту у нашому класі і завжди прибираємо за собою.

10. Приносимо лише безпечні іграшки, граємось на перервах.

11. Приносимо до школи зошити, підручники, папки, олівці.

12. Усі підручники обгортаємо в обкладинки.

13. Пам'ятаємо, що брати без дозволу чужі речі, ображати, штовхати чи бити інших учнів заборонено.

На перерві ми завжди дотримуємося таких правил безпеки:

1. Перед їжею миємо руки.

2. Коли йдемо коридором та сходами, дотримуємося правостороннього руху.

3. Пам'ятаємо, що бігати у школі заборонено.

4. На перерві тримаємо двері нашого класу відкритими.

5. Знаємо, що тільки вчитель має право відчиняти вікна.

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ 5-11х класів

Загальні правила поведінки

1. Учень приходить в школу за 15-20 хвилин до початку занять, чистий і охайний, займає своє робоче місце з першим дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.

2. Не можна приносити на територію школи з будь-якою метою і використовувати будь-яким способом зброю, в т.ч. ножі, вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, запальнички, наркотики і інші одурманюючі засоби й отрути.

3. Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.

4. Учню не можна без дозволу педагогів (після узгодження з батьками) йти зі школи та її території в урочний час.

5. Учень школи повинен проявляти пошану до старших, піклуватися про молодших. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші - молодшим, хлопчики - дівчаткам.

6. Поза школою поводяться скрізь і усюди так, щоб не принизити свою честь і гідність, не заплямувати добре ім'я школи.

7. Учні бережуть майно школи, акуратно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території школи і класу.

8. Учні, які знайшли втрачені або забуті, на їх думку, речі належить здати черговому, який знаходиться на першому поверсі школи.

9. Фізична конфронтація, залякування і знущання є неприпустимими формами поведінки.

10. Забороняється їсти під час уроку та жувати гумку.

11. Користуватися мобільним телефоном та іншими пристроями на уроках можна тільки із дозволу учителя для досягнення навчальної мети.

12. Учень має підкоритися, якщо вчитель вимагає припинити використання мобільного телефону та інших пристроїв.

13. Учень зобов'язаний виконувати домашні завдання в терміни, встановлені шкільною програмою.

14. Якщо учень не відвідує заняття, то він повинен дома самостійно вивчати навчальний матеріал і виконувати домашні завдання.

15. На першу вимогу вчителя слід пред'являти щоденник.

16. Щодня вести запис домашніх завдань в щоденнику.

17. Приносити на заняття всі необхідні підручники, зошити, письмове приладдя, інструменти, робочий і спортивний одяг.

Поведінка на уроках

1. Коли вчитель входить в клас, учні встають, вітаючи вчителя. Так само учні вітають будь-якого дорослого, який увійшов до класу під час занять, окрім уроків інформатики, коли учні працюють за комп'ютером.

2. Під час уроку не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати інших товаришів від занять розмовами, іграми й іншими справами, що не стосуються уроку.

3. Якщо під час занять учню необхідно вийти з класу, то він повинен попросити дозволу у вчителя, піднявши руку.

4. Якщо учень хоче поставити питання вчителеві або відповісти на питання вчителя, він піднімає руку.

5. Під час уроку учень має право ставити питання вчителеві, якщо не зрозумів матеріал під час пояснення.

6. Учень має право в коректній формі обстоювати свій погляд і свої переконання при обговоренні різних спірних і неоднозначних питань.

7. Учень має бути ввічливим у спілкуванні з вчителем, працівниками школи, батьками та іншими учнями.

Поведінка учнів на перервах

1. Під час перерви учень зобов'язаний:

· підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці;

· вийти з класу, якщо попросить вчитель;

· підкорятися вимогам чергового учня чи учителя.

2. Під час перерви учні можуть вільно переміщатися по школі, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися в цілях безпеки (горище, підвал, кухня, фізична і хімічна лабораторії, майстерня, спортзал).

3. Під час перерв забороняється бігати по сходах, поблизу вікон і в інших місцях, не пристосованих для ігор.

4. Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу.

5. Їжу, яку учні приносять із собою, необхідно вживати тільки в їдальні.

6. У школі категорично забороняється тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотичних речовин.

7. Категорично заборонено самовільно відкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.

8. На перерві двері класу залишаються відкритими.

9. Після 2ого, 3ого та останнього уроку чергові учні здійснюють вологе прибирання кабінетів.

10. На перервах школярі можуть звернутися до свого класного керівника, чергового учителя, дирекції школи за допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.

Рекомендації до зовнішнього вигляду учнів

1. У школу учні повинні приходити в формі, наближеній до шкільної.

2. Одяг повинен відповідати зросту, виражати пошану господаря до самого себе і суспільства.

3. Рекомендується не використовувати косметику і не носити прикраси на заняття.

4. Спортивний одяг, призначений для уроків фізкультури, на інших уроках недоречний.

5. Знаходитися в школі у верхньому одязі без особливих на те причин не дозволяється.

6. На уроках трудового навчання діти повинні мати робочу форму.

7. На урочисті загальношкільні заходи учні приходять у святковій формі.

8. На вечори, концерти учні вибирають одяг по рекомендації батьків і на свій розсуд (дотримуючись морально-етичних норм).

/Files/images/bulng/20180806100201-2118.jpg/Files/images/bulng/20180806100203-8595.jpg/Files/images/bulng/buklet_stop_nasilie_v10-1_1-1.jpg/Files/images/bulng/image.png/Files/images/bulng/p1.jpg/Files/images/bulng/Булiнг-СТОП_буклет_-2.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 369

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.